Verslag van de laatste weken 'home sweet home' - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu Verslag van de laatste weken 'home sweet home' - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu

Verslag van de laatste weken 'home sweet home'

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

16 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Als verrassing op 5 juli papa en mama opgehaald op het vliegveld in Port Elizabeth, de hele ochtend gewacht en met zweethandjes uiteindelijk bij de arrivals staan wachten. Wat duurde het wachten lang! Het was echt een geweldig moment, ze hadden het echt nooit verwacht. Saampjes reden we naar Port Alfred en kon ik ze de campus en mijn kamer laten zien. Voor die avond had ik gereserveerd bij Links, het restaurant waar we vaak heen gaan. Daarbij had ik een mooie kamer bij een hotel geboekt, als cadeautje. De volgende dag, na de laatste nacht op de campus, heb ik papa en mama de township kunnen laten zien en ook mijn project. Toevallig was mijn project coördinator thuis en haar zoon, die ik lekker even heb kunnen knuffelen nog, wat een verrassing! Die middag reden we door naar Addo Elephant Park, waar we zelf wat rondgereden hebben en uiteindelijk gesettled in de prachtige cottages, met onwijs groot bed!!

De volgende dag, 6 juli, was het een beetje een druilerige dag. Van Addo ging de reis door naar Plettenberg. Jeffreysbay aan papa en mama kunnen laten zien en langs Tsitsikamma gereden, waar we een boom van 1000 jaar oud hebben bezocht. 7 juli was mama jarig, de dag waarop we eigenlijk zouden zwemmen met zeehonden en ik zou gaan skydiven, maar helaas ging dat niet door vanwege het weer, de wind stond te hard. In plaats daarvan, hebben we een mooie wandeling kunnen maken in het Robberg Nature Reserve, een prachtig schiereiland, hoog gelegen met cliffen en waar de paden soms ver te zoeken waren. Knysna hebben we nog bezocht in de middag aangezien skydiven ook niet door ging, wat een leuk stadje! Wel heel erg toeristisch, maar je moet echt de mooie afgelegen plekjes opzoeken, zoals bij de knysna heads; twee cliffen met daar tussen in een lagoon. Vanwege mama’s verjaardag zijn we bij Emily Moon gaan eten, een prachtig restaurantje met kaarsjes buiten, binnen en erg lekker eten.

Toen was het zo ver! Ik zou gaan skydiven! Maar niet alleen, want papa wilde eigenlijk wel mee, aangezien parachute springen toch al wel 15 jaar op zijn bucket list stond. Wat was ik trots op ‘m! De vliegtocht was eigenlijk al fantastisch, maar de vrije val was echt géweldig! Na een paar salto’s en secondenlang genieten van de omgeving en snelheid, ging de parachute uit, waarna we nog best lang in de lucht vlogen om vervolgens weer bij mama terecht te komen. Ik had meteen nog wel een keer gewild!

’s Middags reden we door naar Oudtshoorn, bekend om zijn struisvogels, maar in plaats van struisvogels hebben we olifant gereden in een prachtige omgeving, wat een ervaring en wat een dag! Uiteindelijk bracht een mooie bergpass ons in Baleia Guest House, Plettenberg. Een sprookjes accommodatie (met elektrisch warm matras).

In Plettenberg mochten we genieten van de walvissen, vanuit de boot. Wauw, wat een beesten! Zo immens groot en zo log. Terwijl de walvissen tegen de boot aan lagen om bekeken te worden, sprongen de dolfijnen langs de boot en zwommen ze onder de boot door, wat gaaf! Helaas werd mama zee ziek, samen met de helft van de andere mensen en was het voor haar een niet heel erg leuke boot trip. De volgende dag was het bezoekje in Plettenberg alweer afgelopen en moesten we door naar Stellenbosch via Franschhoek. Bij een heel goed restaurant hebben we een kopje koffie gedronken en in Stellenbosch kwamen we aan in een prachtig guest house, zo mooi. Het is een villa met binnen aan beide kanten trappen. Na een warm ontvangst met wat te drinken, kreeg ik mijn enorme kamer te zien (met verwarming, bad en enorm bed). Om de wc-rollen zitten touwtjes vast gebonden, ’s avonds is je kamer slaap klaar gemaakt met op je kussen het weerbericht voor morgen en een chocolaatje plus dat er ook nog een warme kruik op je lag te wachten in bed!

Op de weg naar Stellenbosch zijn we naar een wijnboerderij geweest: Fairview, en natuurlijk een heerlijke wijnproeverij gedaan met kaas erbij. Erg lekker en leuk om mee te maken! In de ochtend (na eindeloos uitslapen) werd ik alweer verrast met het ontbijt; je kon van alles van de kaart bestellen en je kon mij niet gelukkiger krijgen want er was vleeswaren voor op brood! Met een smoothie van yoghurt, banaan, honing en muesli (michael is nu heel jaloers), een broodje ham én een koffie was ik lekker aan het genieten.

’s Middags in Stellenbosch was het tijd voor een mooie wijntour, en hoe anders dan met de TukTuk!? De TukTuk bracht ons door de wijnvelden van jonge boerderijen naar oudere boerderijen, na 19 wijnen waren we wel een beetje wankel en gelukkig werden we dan ook weer voor de deur afgezet waarna ik als eerst even lekker heb geslapen… ;)

Vanuit Stellenbosch zou de reis ‘eindigen’ in Kaapstad. We besloten om de kustroute eerst te doen, voordat we ons zouden inchecken bij het appartement. Onze eerste stop was Boulders Beach in Simonstown, waar alle pinguins leven en zeker niet schuw zijn. Het was broedtijd en overal zag je dus ook kleintjes lopen, erg leuk! Tweede punt was Kaap de Goede Hoop, wat een prachtig gebied om al doorheen te rijden! Met een kabelbaantje omhoog en daar genoten van het mooie uitzicht. Na een paar foto’s besloten we om een broodje te halen en al meerdere broodjes waren gejat uit handen door de gevreesde (vooral door mij) baviaan. Als hij gaat staan ben ik nog kleiner geloof ik. En ja hoor, ik besloot mijn broodje op te eten in de auto met de ramen een stukje open, voordat ik het wist zat er een baviaan met zijn halve lichaam en een hand zover tot weet ik niet meer, want ik liep al zo hard te gillen dat de aap naar de andere kant sprong en mijn broodje daar wel even zou veroveren. Na gegil van mama en mij dat ik de ramen moest dicht draaien (ja, dan draai je dus eerst altijd de verkeerde kant op), mislukte zijn missie en heeft hij nog eventjes op de auto lopen chillen. Nooit meer, kom ik in de buurt van bavianen.

Via de chapmans peak road, één van de mooiste wegen ter wereld (langs een cliff) reden we door Camps Bay, waar het hippe volk zich bevindt. Na een drankje werd het dan toch echt tijd om door te rijden naar Kaapstad, waar we onze ogen uitkijken toen we voorgesteld werden aan ons appartement voor de komende drie nachten, inclusief een privé pooldeck met uitzicht op de gigantische Tafelberg.

De volgende dag, op zondag, heb ik me weer kunnen verenigen met Louise, Fleur en Marit die ook in Kaapstad waren. Op naar Robbeneiland! Het was heel toeristisch en ik kon mij niet echt Nelson Mandela naast me voelen in zijn cel, maar toch ook weer interessant. Zelf werden we rondgeleid door een ex-gevangene. ’s Middags heb ik lekker met ze geshopt en ’s avonds ook nog gegeten in de bierbrouwerij met op de achtergrond heerlijke live muziek. Ook moesten er nog souveniertjes geshopt worden, dus dat hebben we op de Green Market gedaan, zulke heerlijke foute dingetjes kopen voor de mensen thuis. Het was een prachtige dag, voorspeld, en dus was het tijd voor de Tafelberg, niet klimmen gelukkig maar lekker met de kabelbaan. Wauw wauw wauw, en terecht is het één van de zeven wereldwonderen. Wat een mooi ding en de uitzichten zijn fantastisch!

’s Avonds hebben papa mama en ik onze vakantie en mijn enorme avontuur afgesloten met een lekkere bobotie bij een gezellig plaatselijk restaurantje. De koffer moest daarna gepakt worden helaas :( .

Nu inmiddels op het thuisfront, waar een heerlijke douche op me zat te wachten. Na een reis van 30 uur, ben ik blij om weer thuis te zijn maar het is ook erg dubbel. Ik had het niet erg gevonden al zat ik daar nog een maandje (moest Michael natuurlijk wel even over vliegen ;) ). Als ik denk aan de tijd die ik heb meegemaakt word ik echt heel erg gelukkig, ik kijk de foto’s wel een paar keer op een dag! Ik hoop dat jullie genoten hebben van al mijn verhalen en hopelijk tot de volgende reis ;)

  • 16 Juli 2014 - 19:53

    Hennie:

    Het is weer een prachtig verslag Anouk, wat heb ik zitten lachen om het verhaal van die Baviaan. Blij dat je weer goed en heel thuis bent. Zie je snel. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 1293
Totaal aantal bezoekers 8057

Voorgaande reizen:

03 Mei 2014 - 17 Juli 2014

Humanitarian in Zuid Afrika

30 Augustus 2012 - 11 November 2012

Avontuur op Bali

Landen bezocht: